מהי מחלת הצליאק ואיך מתמודדים איתה?

postview
timetoread
4 דקות
מהי מחלת הצליאק ואיך מתמודדים איתה?

צליאק היא מחלת מעי הנובעת מאי יכולת לעכל או לספוג חלבון גלוטן. בכתבה הבאה תוכלו למצוא תשובות לשאלות חשובות כגון מהם הגורמים למחלה? כיצד ניתן להתמודד איתה? מהן דרכי הטיפול? והאם היא מסוכנת?

מחלת הצליאק היא מחלה אוטואימונית אשר יכולה להופיע בכל גיל. מערכת החיסון שאמורה להגן ולשמור על הגוף תוקפת תאים בריאים עקב חשיפה לחומרים שנראים לה מסוכנים כמו גלוטן. בעקבות המתקפה על הגוף, נוצרת דלקת ברירית המעי הדק שמונעת מהגוף לספוג חומרים ממזונות מסוימים. לאורך זמן, עלול להיווצר מחסור בוויטמינים הפוגע בתפקוד של מערכות ואיברים שונים בגוף, ביניהם המוח, מערכת העצבים, העצמות, הכבד ואיברים נוספים. מחלת הצליאק מתבטאת בחוסר יכולת לעכל את חלבון הגלוטן שנמצא בעיקר במוצרים המכילים קמח שמקורו בחיטה, שעורה או שיפון.

צליאק תסמינים

מה הם גורמי המחלה?

גורמי המחלה לא ידועים באופן ברור אבל ידוע כי היא קשורה לנטייה גנטית. מעבר לכך, מערכת החיסון של הלוקים בצליאק פועלת באופן לא מבוקר בעת נוכחותו של חלבון הגלוטן אשר פוגע ביכולת העיכול. באופן טבעי בגוף יש מערכת חיסון ובה נוגדנים שתפקידם לזהות גורמי מחלות בגוף ולהשמיד אותם. אצל חולי צליאק מערכת החיסון מזהה "בטעות" את חלבון הגלוטן כאויב ומייצרת רמות גבוהות של נוגדנים במטרה להיפטר ממנו.

מה הם גורמי הסיכון?

● נטייה גנטית: אנשים שבמשפחתם יש חולי צליאק (יש כ-72,500 אלף חולי צליאק בישראל)
● מחלת הסוכרת: אנשים אשר סובלים מסוכרת סוג 1
● מחלות אוטואימוניות: מחלות בהן הגוף תוקף את עצמו (כגון דלקת מפרקים, טרשת נפוצה, סוכרת נעורים ועוד…)
● תסמונת דאון: תסמונת גנטית מולדת שגורמת לליקויים בניהם פיגור שכלי ומומי לב
● קוליטיס: מחלה דלקתית כרונית שפוגעת ברירית של המעי הגס.

 

אפשר לחיות לצד הצליאק בשלום! לקבלת מידע על אפשרויות הטיפול השאירו פרטים ונחזור אליכם

מה הם הסימפטומים למחלת הצליאק?

הסימפטומים משתנים מאדם לאדם (גם בסוג וגם בחומרת המחלה). למעשה קיימים חולים שלא חווים שום סימפטום ואחרים סובלים מתופעות רבות וקשות כמו חוסר ספיגה במעיים, תת תזונה, כאבי בטן, עייפות, שלשולים, צואה בגוון אפור בעל ריח רע, צואה שומנית וחולשה כללית. במקרים מסוימים בהם המחלה מופיעה בגיל צעיר, יכול להיות הפרעה בגדילה ובהתפתחות הילד.
סימפטומים של מחלת הצליאק יכולים להיות דומים מאוד לסימפטומים של מחלות ומצבים אחרים, דוגמת תסמונת המעי הרגיז, כיב קיבה, מחלת קרוהן, זיהום טפילי או אנמיה. ולכן לעיתים ישנם אנשים שיכולים לסבול מהסימפטומים שנים רבות מבלי לדעת שהם סובלים ממחלת הצליאק.

סימפטומים פחות שכיחים יכולים להיות דיכאון וחוסר שקט, אנמיה, הפרעות עיכול, כאב פרקים, התכווציות שרירים, פריחה, אפטות בפה, אוסטאופורוזיס או בעיות שיניים.

איך מאבחנים את מחלת הצליאק?

אם אתם מרגישים רע או חווים את אחד או יותר מהסימפטומים המיוחסים למחלה, רצוי ואף כדאי ללכת לרופא משפחה על מנת לקבל אבחון מקצועי ובמידת הצורך תוכלו לקבל את הטיפול המתאים.
לפני הפגישה עם הרופא חשוב לשאול האם קיימת הנחיה מסוימת. כלומר, לעיתים הרופא עשוי לבקש להימנע משינוי תזונה ולהקפיד לאכול כרגיל כדי שתוצאות הבדיקה ישקפו את המציאות כמו שהיא. בנוסף, השתדלו לרשום לעצמכם בצד את כל הסימפטומים שאתם חווים, גם אם נדמה לכם שהם אינם קשורים למחלת הצליאק, כיוון שחשוב להציף אותם בפני הרופא. בנוסף, אם אתם לוקחים תרופות קבועות, הביאו אותן יחד איתכם לפגישה ואם יש לכם שאלות ספציפיות, רצוי לכתוב אותן מראש.

בפגישה עם הרופא הוא יכול להפנות אתכם לבדיקות מסוימות כדי לקבל תוצאות מדויקות ובהירות לגבי מצבכם הרפואי. בין הבדיקות הקיימות תוכלו למצוא:
בדיקת דם – בבדיקה זו ניתן לבדוק אם קיימות בדם רמות גבוהות מהתקין של מספר נוגדנים האופייניים לצליאק. מומלץ לאכול כרגיל גלוטן על מנת שהבדיקה לא תהיה מושפעת משינוי התזונה.
אנדוסקופיית צינור – בדיקה הכוללת צינור דק וגמיש המוחדר דרך הפה, לאורך הוושט והקיבה, עד למעי הדק. באמצעות בדיקה זאת לוקחים דגימה מרקמת דופן המעי והיא נבדקת במיקרוסקופ.
אנדוסקופיית מצלמה – בדיקה אשר בה בולעים קפסולה המכילה מצלמה זעירה המאפשרת לצלם את מערכת העיכול. המצלמה נודדת לאורך מערכת העיכול ומצלמת אלפי תמונות לאורך "הטיול" שלה. היא משדרת את התמונות החוצה ובעזרת תמונות אלה ניתן לבחון מה קורה בתוך הגוף של המטופל ובכך לקבל תמונת מצב של מערכת העיכול.

צליאק

איך מטפלים במחלת הצליאק?

לחולי צליאק אין צורך ליטול טיפול תרופתי וזאת אולי הבשורה הטובה ביותר. על מנת להפחית את התסמינים בצליאק והסיבוכים רצוי להימנע מאכילת מזונות המכילים גלוטן ביניהם לחמים, פסטות, פיתות, עוגות, ומזונות נוספים העשויים מחיטה, שעורה, שיפון, סולת וכוסמין. חשוב להקפיד על תזונה נטולת גלוטן על מנת לחיות חיים ללא סיבוכים וכדי שתוחלת החיים לא תיפגע. מעבר לכך, חשוב לעשות בדיקות אחת לתקופה על מנת לוודא שלא קיימים חסרים תזונתיים, למשל ברזל, ויטמין D וחומצה פולית.
לחולי צליאק יש מגוון רחב של מזונות נטולי גלוטן, מעבר למוצרים אשר לא מכילים גלוטן כלל, כמו תירס, אורז, סויה, תפוח אדמה, קטניות, קינואה, פירות, מוצרי בשר, עוף ודגים, מוצרי חלב וירקות, אשר ניתן לאכול אותם ללא חשש.

לסיכום, ניתן לחיות בשלום עם מחלת הצליאק כל עוד שומרים על תזונה נכונה ונטולת גלוטן. ישנם אנשים אשר לא מקפידים על הימנעות מוחלטת ובכך מגבירים את הסיכון להתפתחות של חוסרים תזונתיים, ירידה בפוריות, הפלות, לידות מוקדמות, סרטן המעי הדק, לימפומה, סרטן הוושט ועוד. ניתן למנוע סיבוכים אלה על ידי הקפדה על תזונה נכונה ונטולת גלוטן. כמובן בכל מקרה של כאבים מוגברים, אי הבנה או שאלה שנשארה פתוחה, מומלץ להיוועץ עם רופא המשפחה המטפל בכם.

אפשר לחיות לצד הצליאק בשלום! לקבלת מידע על אפשרויות הטיפול השאירו פרטים ונחזור אליכם

חפשו מטפלים במערכת העיכול:

אופיר שגב פרימן

דיקור, שיטת NAET, רפואה סינית, רפואת תדרים, שיטת הבריאות הטבעית...

אהוד סברדליק

מטפל מאז שנת 1999 ברפואה סינית בעזרת דיקור סיני, צמחי מרפא סיניים, תזונה ואורח חיים...

יעל אבנון

נטורופתית מוסמכת ומומחית לאבחון בדיקות דם עפ"י מדעים מדויקים. בעלת ניסיון של 20 שנה בטיפול...

רפאל רוזנסקי

רפאל רוזנסקי (M.Sc., Dip.Ac), מטפל בדיקור סיני, מקים מרפאת רפאל. חבר באגודה הישראלית לריפוי סיני...

טל זייץ

שמי טל זייץ, מטפל בדיקור סיני וצמחי מרפא, מוסמך מטעם האגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי...

חגית צפוני

חגית צפוני בת 45, נשואה + 3 ילדים נטורופתית והרבליסטית במקצועי . למדתי 4 שנים...

אולי יעניין אותך גם

מומלץ לקרוא גם

קודם
הבא