מילון מערכת העיכול השלם

postview
timetoread
8 דקות
מילון מערכת העיכול השלם

מהו תפקיד הקיבה? איך פועלים המעיים? מה ההבדל בין צרבת לריפלוקס? הכנו לכם את מילון מערכת העיכול השלם, שיעשה לכם סדר בראש – ובבטן.

בעיות במערכת העיכול

א

אבנים בכיס המרה – כיס המרה הוא איבר קטן בצורת אגס, בצידו הימני התחתון של הכבד. תפקידו העיקרי לאגור את המרה המופרשת מהכבד וזורמת אל המעיים כדי לספוג את האוכל השומני. אבנים בכיס המרה מוגדרות כמצב בו משקעי שומן וחלבונים מתגבשים והופכים למוצקים בכיס המרה עצמו. אבנים אלו עשויות לגרום לבעיות רבות, החל בדלקת בכיס המרה ובלבלב ועד לצהבת.

אולקוסאולקוס, או בשמו הרשמי כיב פפטי בקיבה או בתריסריון, הוא למעשה פצע ברירית המצפה את דופן מערכת העיכול. אולקוס פוגע פי 3 בגברים מאשר בנשים, ואלפי ישראלים סובלים או יסבלו מאולקוס במהלך חייהם. הגורם העיקרי לאולקוס הוא חיידק ההליקובקטר – אליו נגיע בהמשך.

אלרגיה למזון – התופעה נובעת מתגובה מוגזמת של המערכת החיסונית למזון והתסמינים נראים בדרך כלל על העור בצורת חבורות אדומות, גירוי ונפיחות או מתבטאים בהקאה ושלשול.
אלרגני המזון השכיחים ביותר הם החלבונים הנמצאים בחלב פרה, ביצים, שומשום, בוטנים, דגים, פירות ים ואגוזים. השיטה הטובה ביותר להימנע מהתסמינים, היא פשוט להימנע מהמרכיבים הגורמים לתופעה.

ב

בולימיה – בולימיה, או בשמה המדעי בולימיה נרבוזה, היא הפרעת אכילה הנפוצה בעיקר אצל נשים ונערות. התסמינים של ההפרעה כוללים התקפי אכילה חוזרים ונשנים של כמות גדולה של מזון, ובסופם הקאה, שימוש במשלשלים או צום. על מנת לטפל כראוי בבולימיה יש לפנות לאנשי מקצוע, שכן הבולימיה יכולה ועלולה להיות מסכנת חיים.

בחילה – בחילה היא תחושת מחנק בבטן היוצרת את הדחף להקיא. בחילה יכולה לנבוע מבעיות רפואיות, הריון, אלרגיות, טיפולים, מצבים נפשיים, זיהומים נגיפיים ועוד, והיא אינה בעיה לכשעצמה אלא תסמין של מצב אחר.

בקע סרעפתי – בקע סרעפתי נוצר כשהשרירים באזור הסרעפת נחלשים, וחלק מהקיבה עולה אל חלל בית החזה. בקע סרעפתי מתרחש בדרך כלל אחרי גיל 60, כאשר יותר ממחצית מהאוכלוסיה מעל גיל זה תסבול ממנו. ברוב המקרים, בקע סרעפתי הוא לא מסוכן, אך יש לטפל בו.

ג

גזים – גזים בבטן נוצרים בדרך כלל מסוגי מזון שלא מתפרקים בצורה הנכונה במעי הדק, ובמקום זאת מפורקים על ידי חיידקים במעי הגס. האדם הממוצע משחרר בין 12 ל-25 נפיחות ביום, כך שמדובר בתופעה נורמלית. ישנם רכיבים או מאכלים מסוימים הגורמים לריבוי גזים כגון לקטוז, גלוטן, ארטישוק, קטניות כגון שעועית, חומוס עדשים ופול וכן ירקות כגון כרובית, ברוקולי, צנונית ולפת.

גסטרו – גסטרו הוא הקיצור של המילה גסטרואנטרולוגיה (הנקראת גם גסטרולוגיה), והוא ענף ברפואה שחוקר את מערכת העיכול של בני האדם.

גסטרוסקופיהבדיקה לגילוי מהיר של מקור לכאבי בטן מתבצעת באמצעות החדרת צינור גמיש שבקצהו מורכבת מצלמה קטנה, דרך הפה אל עבר הוושט, הקיבה ולחלק הראשון של המעי הדק.
הצילום מתוך הגוף מאפשר איתור מיידי של מקור הבעיה וברוב המקרים ניתן להתחיל בטיפול כבר בשלב הבדיקה.

גסטריטיסגסטריטיס היא דלקת בתאי הרירית אשר מצפים את הקיבה. הדלקת יכולה להיות קלה ומקומית, אך היא יכולה להיות גם כרונית וחמורה – ולכן כדאי לנסות ולהימנע ממנה ככל הניתן, על ידי תזונה בריאה ואורח חיים בריא ורגוע, וכאשר היא מתפרצת – מומלץ לטפל בה בהקדם.

ד

דיברטיוליטיס – תופעה נפוצה במיוחד לאחר גיל ארבעים המתבטאת בשקיות קטנות שנוצרות מלחץ על אזורים חלשים במעי הגס. הגורמים העלולים לגרום להתפתחות הדלקת הם נפיחות וזיהום.

דיספפסיה – הפרעה במערכת העיכול המתבטאת בחלק העליון של הבטן ועלולה להוביל למגוון רחב של תסמינים: תחושת נפיחות, גזים, עצירות או שלשול, תחושת שובע מוקדם, תחושת שריפה ועוד. ברוב במקרים דיספפסיה היא תופעה כרונית עם נטייה להיעלם ולחזור. בנוסף, הטיפול בדיספפסיה נקבע בהתאם לחומרת התסמינים ולסיבת הופתעם, כאשר במקרים קלים אין צורך בטיפול כלל.

דלקת המעי – דלקת המעי, או גסטרואנטריטיס, היא זיהום בקיבה ובמעיים, המתבטא בתסמינים כמו שלשול תכוף והקאה. דלקת מעי היא מחלה מדבקת מאוד, ובגלל שכיחותה הגבוהה באוכלוסייה, היא פוגעת
בכחמישית ממנה בכל שנה. לרוב מדובר בתסמינים שיעברו תוך מספר ימים, אך הסכנה העיקרית של המחלה היא התייבשות בגלל תסמינים אלו.

דלקת כבד – מחלה של מערכת העיכול, כאשר הגורמים כוללים נגיפים, צריכה מוגזמת של משקאות חריפים, פגיעה על ידי תרופות ורעלים, הפרעות מטבוליות והפרעות אוטואימוניות.
בין התסמינים ניתן למנות: עייפות, חולשה, כאבי פרקים, כאבי בטן, הקאות ואובדן תיאבון.

ה

הליקובקטורהליקובקטר פילורי הוא חיידק שאחראי על תופעות רבות הקשורות במערכת העיכול. ההליקובקטר הפילורי מאוד שכיח באוכלוסיה הכללית אך מהווה איום רק על אוכלוסיות מסוימות. אפשר להתמודד עם הליקובקטר פילורי גם בעזרת טיפול תרופתי וגם בעזרת טיפול טבעי.

הקאות – הקאה היא סימפטום שבו תוכן הקיבה עולה אל הפה ונפלט ממנו. להקאה יש גורמים רבים, כמו הריון, דלקת בקיבה ובמעי, מחלות שונות, הפרעות אכילה ועוד.

הריון – תקופת ההריון היא תקופה עם לא מעט בעיות במערכת העיכול. החל מבחילות ועייפות ועד הקאות וחוסר תיאבון, ישנן מגוון בעיות אשר נשים מתמודדות איתן במהלך ההריון, כאשר עיקר התופעות חולפות לאחר השבוע ה-14. להריוניות יש גם הנחיות מיוחדות הנוגעות לתזונה לאורך כל ההריון – למשל, להפחית בקפה, להימנע מחומוס ומסושי (לא ביחד, כמובן) ועוד. מומלץ להתייעץ עם תזונאי/ת שתדע להתאים את התזונה למהלך ההריון באופן אישי ופרטני.

ו

וושט – הוושט היא שריר מוארך המחבר בין הלוע לקיבה. דפנות הוושט אחראיות לדחוף את המזון עד לקיבה, והוא ממוקם מאחורי קנה הנשימה.

ח

חומציות בקיבה – גוף האדם, באופן טבעי, שומר על סביבה חומצית מאוזנת. הבעיה מתחילה כאשר האיזון הזה מופר, ורמת החומציות בקיבה שלנו עולה מדי או יורדת מדי – מה שגורם לתופעות לא נעימות רבות, החל מצרבת ועד גסטריטיס או הליקובקטור. כדי לשמור על רמת חומציות מאוזנת בקיבה, מומלץ לצרוך פירות וירקות טריים, חלבונים מהצומח, ירקות ירוקים בשייקים ומיצים וכן להימנע ממזון מעובד.

חסימת מעיים – חסימה חלקית או מלאה של המעי הדק או הגס אשר מונעת מעבר מזון, נוזלים וגזים במעי, יוצרת כאבים עזים ודורשת התערבות מיידית. חלק מהגורמים של חסימת מעיים עשויים להיות: מחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס), בקע- הרניה, אבני מרה וגופים זרים.

ט

טחורים – טחורים הם כלי דם שנמצאים בחלק התחתון של המעי הגס ובפי הטבעת. לכולם יש טחורים, אך כאשר נוצרת בהם דלקת – מדובר במחלת טחורים, והיא זו אשר גורמת לסימפטומים רבים כגון כאב, דימום ואי נוחות. הטחורים מסווגים לטחורים פנימיים ולטחורים חיצוניים, ולכל אחד מהסוגים יש דרך טיפול אחרת.

טחורים

כ

כאב אגני כרוני – הגדרה לכאבי בטן תחתונה המורגשים בתדירות גבוהה בקרב נשים. הסימפטומים העיקריים הם כאב חמור וקבוע באזור האגן, כאבים חדים, התכווצות בבטן, כאב בקיום יחסי מין, כאב בעת מתן שתן או יציאה, כאב לאחר ישיבה ממושכת וכאב המחמיר לאחר עמידה ממושכת.
איתור הסיבה לכאב עלול להימשך זמן רב אולם רוב המקרים מסתיימים בפתרון או בהקלה משמעותית.

ל

לחץהמצב הנפשי שלנו קשור בקשר הדוק למצב הבריאותי שלנו, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בקיבה. זה קורה בגלל כמה סיבות, כמו ההשפעה של סטרס על מאזן החיידקים במעיים, יצירת פחות מיצי קיבה בעקבות לחץ, מה שמשפיע על ספיגת המזון וכן הפניית האנרגיה של הגוף למקומות אחרים שאינם מערכת העיכול. לכן מומלץ לטפל במצבים הנפשיים בהקדם, זאת על מנת שלא ישפיעו גם על מערכת העיכול ועל שאר המערכות בגופנו.

מ

מחשבון BMI – ראשי תיבות של Body Mass Index ובעברית: מדד מסת הגוף. המדד משתמש במחשבון BMI שקובע בהתאם לנתוני הגובה והמשקל, האם המשקל שלנו תקין או שהמספרים מצביעים על תת משקל או השמנת יתר.

מעיים – המעיים משתייכים למערכת העיכול, ונחלקים למספר חלקים – המעי הדק, המעי הגס ופי הטבעת. תפקידו של המעי הדק הוא עיכול המזון וספיגה מיטבית שלו, בעוד תפקידו של המעי הגס הוא ספיגת מים ומלחים ויצירת צואה.

נ

נפיחות בבטן – נפיחות בטנית לא מתייחסת לבטן נפוחה בגלל השמנה, אלא לתחושה של אי נוחות וגזים הנגרמת בגלל מספר גורמים – מזונות היוצרים גזים כמו גלוטן, מוצרים עשירים בלקטוז, ממתיקים מלאכותיים, ירקות מסוימים וסוגי קטניות ספציפיים; ארוחות גדולות מדי המכבידות על מערכת העיכול; מחסור בנוזלים; משקאות מוגזים; שינויים הורמונליים ו-וסת; צליאק; עצירות; ותסמונת המעי הרגיז. נפיחות בבטן יכולה להיפתר בעזרת טיפול בבעיה הגורמת לה – שתיית מים במקרה של מחסור בנוזלים, הימנעות מגלוטן במקרה של צליאק וכו'.

ע

עצירות – עצירות, בהגדרתה, היא קושי לסלק את הצואה שהצטברה במעי. עצירות מתבטאת בתדירות יציאות נמוכה, מאמץ בזמן יציאה או יציאות קשות יותר מבדרך כלל. בפועל, מדובר לרוב בסימפטום למחלה כלשהי, ולכן יש קודם כל לטפל במחלה – מה שיוביל לפתרון של סימפטום העצירות.

פ

פיסורה – קרע, סדק או פצע בפי הטבעת מהווים פיסורה של פי הטבעת. פיסורות פוגעות באיכות החיים באופן משמעותי, אך באותה מידה אפשר להימנע מהן בעזרת שמירה על אורח חיים בריא והקפדה על יציאות רכות.

פרוביוטיקה – תוספי תזונה המכילים כמויות משתנות של חיידקים "טובים". אותם חיידקי פרוביוטיקה יוצרים איזון בין החיידקים הטובים לבין החיידקים המזיקים לגוף. החיידקים הטובים בגופנו מאופיינים בין השאר ביכולת להפיק חומרים מזינים מהאוכל, לייצר ויטמינים ולסייע בהתפתחות מערכת החיסון. השימוש בתוספים אידיאלי עבור מגוון מצבים ביניהם חשיפה לזיהום אוויר, מתח נפשי ובזמן נטילת אנטיביוטיקה.

צ

צליאקצליאק היא מחלת מעי, אשר נובעת מחוסר יכולת של הגוף לעכל או לספוג את החלבון גלוטן. המחלה יכולה להופיע בכל גיל, והיא יכולה לנבוע מגנטיקה, סוכרת, תסמונת דאון, קוליטיס או מחלות אוטואימוניות אחרות. החדשות הטובות הן שניתן לחיות עם הצליאק בשלום, כל עוד שומרים על תזונה נכונה ונטולת גלוטן.

צרבתצרבת היא כאב "בוער" באזור החזה, שעולה לכיוון הצוואר והפה. בדרך כלל התופעה תחלוף מעצמה, אך אלו שסובלים ממנה לעיתים קרובות יכולים למצוא פתרון לתופעה בדמות אורח חיים בריא, רפואה טבעית ועוד.

ק

קוליטיס כיבית – קוליטיס כיבית היא מחלת מעי דלקתית וכרונית, אשר פוגעת ברירית המעי הגס. קוליטיס כיבית נפוצה יותר במדינות מתועשות, והיא שכיחה בעיקר בצעירים בגילאי ה-20 וה-30 וכן במבוגרים מעל גיל 60. קוליטיס כיבית פוגעת בכרבע מהאוכלוסיה, ומטרת הטיפול בה היא להפחית את התסמינים על מנת שהמטופל יוכל לנהל אורח חיים אקטיבי ומהנה.

קיבה – הקיבה אחראית לאחסן מזון, לפרק אותו ולהעביר אותו למעי הדק להמשך תהליך העיכול. לקיבה שלנו יש פתח עילי, אשר מחובר לוושט ודרכו נכנס אליה מזון, ופתח תחתי, אשר מעביר את המזון לתריסריון – שהוא החלק הראשון של המעי הדק.

קנדידה – קנדידה היא פטרייה אשר נמצאת באופן קבוע בגוף האדם. הבעיה מתחילה כאשר הפטריה מתחילה להתפשט, ובהתאם – לגרום נזק ממשי לגופנו, יחד עם תופעות לוואי לא נעימות במיוחד. פטריית הקנדידה נמצאת באופן קבוע במערכת העיכול, וכל עוד אנו שומרים בגופנו על כמות גבוהה של חיידקי מעיים "טובים" – אין מה לדאוג מהתפשטותה.

קרוהן – קרוהן היא מחלת מעי דלקתית אשר יכולה לפגוע בכל רקמה במערכת העיכול, והיא מחלה לכל החיים. כל חולה קרוהן יסבול מתסמינים שונים, ולכן התרופות למחלה והשילוב ביניהם ניתנים באופן שונה לכל אדם בהתאם לתסמינים. חולי קרוהן חייבים לבצע מעקב רפואי ולהקפיד באופן קבוע על ביצוע בדיקות וטיפול.
המחלה מתבטאת בעיקר בשלשול, כאשר בחלק מהמקרים מתלווים ם כמו כאבי בטן, חום, חוסר תיאבון וירידה במשקל.

קרוהן

ר

ריפלוקס – ריפלוקס הוא למעשה תופעת צרבת אשר מופיעה לעיתים קרובות מדי. היא נקראת בעברית "החזר קיבתי ושטי", והיא מתייחסת לכך שתוכן הקיבה עולה לתוך הוושט ויוצר תחושת בערה וצריבה. ריפלוקס הוא תופעה נפוצה בתינוקות בני יומם, אך נעלמת עם הגדילה, וכאשר מדובר על ריפלוקס במבוגרים, כדאי לטפל בתופעה בהקדם – שכן היא מעלה את הסיכוי לפתח את סרטן הוושט ועלולה לפגוע בוושט באופן חמור.

ש

שלשוליםשלשולים מתרחשים כאשר האוכל והשתייה שאנו מעכלים נכנסים מהר מדי אל המעי, או בכמויות גדולות מדי – בלי לאפשר לגוף לספוג את הנוזלים שבלעיסת המזון, כך שההפרשות נשארות נוזליות בעיקרן. ניתן לטפל בתופעה באופן מיידי עם מאכלים ספציפיים המקלים על העיכול, אך אם מדובר בשלשול אשר מתמשך מעל מספר ימים וללא שיפור, מומלץ וכדאי לפנות לרופא/ה.

ת

תינוקות – תינוקות רבים סובלים מבעיות שונות ומגוונות במערכת העיכול בזמן תקופת הינקות – עצירות, שלשולים, ריפלוקס ועוד. ישנם גורמים רבים לבעיות אלו – תחליף מזון לא מתאים, חוסר בסיבים תזונתיים, גורמים התנהגותיים, חוסר התפתחות של איברים מסוימים בגוף ועוד. בעיות עיכול אצל תינוקות הן דבר שבשגרה, אך חשוב להיות במעקב אצל רופא/ת המשפחה כדי לוודא שהכל תקין.

תסמונת המעי הרגיז – מחלת מעיים כרונית הנפוצה בעיקר אצל נשים – אך פוגעת גם בגברים, וסך הכל משפיעה על כ-25% מהאוכלוסייה הבוגרת. התסמינים של המחלה כוללים כאבי בטן, עוויתות, שלשול, עצירות ונפיחות בבטן, אך עם טיפול נכון ואורח חיים בריא אפשר להקל עליהם ולהתמודד כראוי עם התסמונת.

תרופות סבתא – תתפלאו (או שלא), ישנן מספר תרופות סבתא מוכרות וטבעיות שיעזרו לכם להקל על בעיות בבטן: ג'ינג'ר, למשל, יכול למנוע עוויתות וכאבים בבטן מתוקף היותו נוגד חימצון אנטי דלקתי, וכך גם קמומיל ולימון; זרעי שומר, קימל וכוסברה עוזרים במקרה של גזים, נפיחות בבטן ועצירות; שתיית מים באופן קבוע עוזרת לשמור על תקינות פעילות המעיים, ועוזרת ליציאות קלות וטובות; צריכה של סיבים תזונתיים באופן יומיומי עוזרת למנוע בעיות במערכת העיכול; עיסוי מעגלי לבטן בכיוון השעון יכול להקל על כאבי בטן וגזים.

חפשו מטפלים במערכת העיכול:

חגית צפוני

חגית צפוני בת 45, נשואה + 3 ילדים נטורופתית והרבליסטית במקצועי . למדתי 4 שנים...

רועי קצב

מקים את "קליניקה כחודו של מחט". מטפל ברפואה סינית ומרצה במכללת רידמן. עבר התמחות בסין...

מרכז דרך הבטן

המודל הטיפולי המיושם במרכז משלב שיטות מבוססות מחקר מודרני עם שיטות ממסורות ריפוי שנמצאו יעילות...

יעל אבנון

נטורופתית מוסמכת ומומחית לאבחון בדיקות דם עפ"י מדעים מדויקים. בעלת ניסיון של 20 שנה בטיפול...

טל זייץ

שמי טל זייץ, מטפל בדיקור סיני וצמחי מרפא, מוסמך מטעם האגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי...

איה הוד ניקולא

שלום, שמי איה הוד ניקולא ואני מזכירה לאנשים שהם הרופא הכי טוב של עצמם ומנגישה...

אולי יעניין אותך גם

מומלץ לקרוא גם

קודם
הבא